onsdag den 2. marts 2011

HARTNACKSCHULE

Pilen viser mit klasselokale på Hartnackschule
I går havde jeg første dag på sprogkurset på den nye sprogskole Hartnackschule (som jeg skal gå på de næste to måneder). Denne skole er meget billigere end GLS, som jeg gik på i januar (læs bl.a. om den her), og derfor var jeg også lidt mistænksom. Men eftersom at Inggrid havde anbefalet den, kunne den vel ikke være helt dårlig. Det viste sig dog, at skolen ikke er så velorganiseret, som man kunne forvente. I går mødte jeg op i det anviste lokale, men det viste sig, at det var et begynderhold, der startede der – og for at finde ud af, hvilket lokale jeg så skulle være i, måtte jeg trække et nummer i indmeldelseskontoret … jeg trak nummer 450 og køen var først kommet til nummer 340. Det var helt sydeuropæisk, og det havde jeg ikke helt tålmodighed til. Men i dag mødte jeg op to timer før start og blev betjent og fik købt lærebøgerne, og jeg fandt min rigtige klasse og undervisningen var udmærket. Der er over 20 i klassen (til sammenligning var der 12 på GLS), så der er ikke plads til diskussioner men hovedsagelig grammatiske øvelser – hvilket også pt. er fint for mig.

Skolen ligger lige ved Nollendorfplatz i Schöneberg. U-bahn-stationen på pladsen blev oprindelig færdiggjort i 1926 men bombet under krigen, og i dag er der kun genopbygget en gyselig stålkonstruktion, der markerer hvor stationens oprindelige, prægtige kuppel var. På nedenstående billede fra bogen Bauen in Berlin 1900-2000 af Kleihues m. fl. kan man se, hvordan den oprindelige station så ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar