fredag den 25. marts 2011

BERLINER FERNSEHTURM

Jeg bliver altid glad, når jeg får øje på Fernsehturm, for så ved jeg, at jeg er i Berlin. Fernsehturm er Berlins vartegn og samtidigt et pejlemærke, der altid fortæller én hvor langt væk man befinder sig fra Alexanderplatz. Tårnet stod færdigt i 1969 og skulle dengang symbolisere DDR’s styrke overfor Vesten. Jeg er ret begejstret for det lidt rumskibsagtige design og pavillonen ved foden af tårnet, som efter sigende er inspireret af bladene på en plante (tårnet bærer jo også kælenavnet Telespagel, selv om jeg aldrig har hørt nogen omtale det ved det navn). Arkitekten bag det oprindelige udkast til tårnet er Hermann Henselmann, som også stod bag mange andre DDR-byggerier som Karl-Marx-Allee og husene ved Weberwiese.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar