mandag den 6. december 2010

FRA MARKED TIL MARKED

Berlin er kendt for sine julemarkeder, og der er uoverskueligt mange at vælge imellem. I weekenden besøgte jeg et par stykker mere, for det er meget hyggeligt at gå rundt og se på. På Kollwitzplatz i Prenzlauer Berg er der hver søndag Økologisk Adventsmarked, og det var virkelig et godt marked. De solgte kvalitetsting som hjemmestrikkede huer, syltede madvarer, pænt træhåndværk, malerier, pelsting som rulamhandsker og en bod solgte småkageforme i alle tænkelige faconer. Det adskilte sig i hvert fald fra de andre julemarkeder, jeg har set, for de har generelt kun solgt virkelig grimme ting.
Kollwitzplatz i Prenzlauer Berg

Lige omkring hjørnet fra Kollwitzplatz ligger Kulturbrauerei som dagligt har et Lucia Weihnachtsmarkt. Det er også i den gode ende og havde af en eller anden grund mange finske og svenske boder. En bod solgte udelukkende finsk honning, en anden finske knive – og så solgte de finsk glögi. Man kunne også få det tyske glühwein, men jeg fik en kop af den finske version. Forskellen mellem glühwein og glögi er nok, at vi kommer mandler og rosiner i. Jeg spurgte, hvorfor der var så mange finske boder, hvortil de svarede, at det var fordi, det var et nordisk julemarked.

I weekenden besøgte jeg også Jüdisches Museum som havde et lille Chanukka/julemarked. Det var indendørs og måske derfor ikke specielt hyggeligt. Det mindede mest om en udvidelse af deres museumsbutik, men man kunne få alt muligt kosher.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar