lørdag den 27. november 2010

BRÖHAN-MUSEET I CHARLOTTENBURG

Onsdag var det første dag, det rigtigt frøs. Jeg var på Bröhan-museet i Charlottenburg, der viser interiør i Art Déco og Art Nouveau - min arkitektoniske ynglingsperiode. Der var da også et fantastisk åkandeskab af Hector Guimard, som hed Buffet (1899).

Udover møbler, kaffestel og vaser kunne man også se en udstilling med den tyske impressionist Philipp Franck Vom Taunus Zum Wannsee. En del af billederne forestiller landskaber fra Berlin-området. Philipp Franck-udstillingen vises frem til 16. januar 2011.

Bröhan-museet ligger lige ved siden af Charlottenburg Slot, hvor der var et stort julemarked foran. Markedet så i hvert fald stort ud udefra, men mange af boderne sælger det samme, og så er det faktisk ikke så stort igen. Julemarkederne på Alexanderplatz og Kurfürstendamm har også de samme boder, hvilket nok siger noget om, hvor kommercielle og topprofessionelle de berlinske julemarkeder er. Jeg er dog sikker på, at der også findes nogle mindre mere hyggelige markeder andre steder i Berlin. Jeg fik en kop Glühwein til at varme mine forfrosne fingre på. Det smagte ret godt og fås i flere varianter, rød eller hvid, med eller uden Schuss.

Lysshow ved Charlottenburg Slot, som jeg kunne se på, mens jeg drak Glühwein.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar